top of page
  • תמונת הסופר/תתהילה אבגי | קלינאית תקשורת

מתי צריך, ולמה כדאי להגיע לאבחון אצל קלינאית תקשורת?

עודכן: 20 במרץ 2022

בשנים האחרונות, קיימת יותר מודעות לטיפול מוקדם כתורם לרכישת שפה ולהתפתחות החשיבה באופן תקין ויעיל יותר בקרב הגיל הרך. ידוע כי הגיל הצפוי להתפתחות השפה ולהופעה של המילים הראשונות הוא בערך שנה וחצי. בנוסף קיים קשר הדוק בין התפתחות השפה והשלב הקדם מילי. במעבר בין 2 השלבים מתחיל הילד לתת שמות לפריטים שקיימים בסביבתו וכך, מתחיל לתקשר עם אחרים על ידי שימוש במילים ובצירופי מילים במשפטים קצרים. במידה וההורים מרגישים שהילד מתקשה ברכישת מילים ראשונות וכן שמערכת התקשורת והדו שיח אינם מתפתחים כראוי בגיל הרך, זהו השלב בו כדאי להם להתחיל לבדוק מהו הגורם שמשפיע על קשיי השפה. אנשי המקצוע איתם מומלץ להתייעץ הינם רופא ילדים התפתחותי או קלינאית תקשורת.

לעיתים, מקור הקושי במובנות הדיבור אצל ילדים בני 3-4 שנים, נובע מקיומם של שיבושי היגוי רבים או מקשיים שפתיים כגון קושי ברכישת אוצר מילים, חוקי דקדוק ורצף של משפטים. כשילד מגיע לגיל 5 שנים, ועתיד לעלות לכיתה א', הוא זקוק לתגבור משמעותי בשפה כדי לרכוש באופן מרבי את השפה הכתובה. בגיל זה חשוב לבדוק את רמת השפה של הילד והיכולות של המודעות הפונולוגית כשלב ראשוני לפני רכישת יכולת הכתיבה והקריאה.

מעל גיל 5 שנים, שיבושי היגוי יכולים לנבוע מדחיקת לשון (דפוס מציצה ובליעה בו הלשון נדחפת קדימה). החשיבות באבחון ובטיפול מוקדם בגיל זה באמצעות קלינאית תקשורת היא כדי לשפר באופן משמעותי את מצב סגירת הפה במנוחה, תוך כדי שימוש בנשימה אפית. ע"י תרגול בשרירי הלשון ובליעת מרקמים שונים יופיע שינוי בתפקוד הלשון בדיבור.

בקרב מבוגרים, עלול הדיבור להיפגע כתוצאה מבעיה נוירולוגית או כחלק מהתפתחות שפה לקויה מהילדות. בכל גיל ניתן למצוא מקום לשיפור בשפה, שליפת מילים וגם הגייה. בהפרעות בשטף הדיבור (לדוגמה: גמגום), ניתן כבר מהגיל הרך להתרשם מהגורמים שמשפיעים על הקושי בשטף הדיבור ולמצוא, יחד עם המטופל, דרך חדשה לשיפור השטף באופן יעיל ובזמן קצר.

תחום נוסף שחשוב לטפל בו הוא "הפרעות בקול" (צרידות), שמשפיעות על איכות הקול של הדובר, מבוגר או ילד. דיבור מול קהל או דיבור ממושך דורש מהדובר שליטה מלאה במערכת הקול בתאום עם הנשימה ושימוש בתהודה טובה לצורך ניצול של איכות הקול. לכן, כשמדובר באנשי מקצוע כמו מורים, זמרים, מזכירות, אנשי הוראה או בעלי מקצוע אחרים העושים שימוש ממושך בקולם, מומלץ לפנות ליעוץ אצל קלינאי תקשורת כדי לקבל הדרכה מתאימה וכדי לשמור על איכות הקול לאורך כל החיים.


לקריאה על אופן הטיפול בקליניקה, הכנסו לפוסט, לחץ כאן.

תהילה איבגי, קלינאית תקשורת בבאר שבע.


אבחון מוקדם אצל קלינאית תקשורת
אבחנה ויעוץ בשלב מוקדם תורמים להתפתחות השפה כראוי

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קלינאית תקשורת פרטית לילדים בבאר שבע

לפוסט על אופן הטיפול לדף הבית שכיחות קשיי שפה ודיבור התמחותו של קלינאי התקשורת היא בטיפול בבעיות תקשורת, שפה ודיבור. קשיי שפה והיגוי הם...

bottom of page